album THE TRINITY
Světový velvyslanec stylu dancehall reggae se vrací s napjatě očekávaným novým albem s názvem „THE TRINITY“, které navazuje na jeho průlomový debut „Dutty Rock“, kterého se prodalo šest miliónů a který získal ocenění Grammy.
Když se dnes, v roce 2005 ohlížíme zpět, je velmi jednoduché zapomenout, že jen před pár lety byl syrový neupravený jamajský dancehall považován za hudební underground. Doba, kdy hip-hopové hvězdy nenosily barvy Rasta a R&B idoly se nevlnily do rytmu reggae, se dnes může zdát jako pravěk. Ale takhle to před několika roky bylo... do doby než Sean Paul a jeho „DUTTY ROCK“ změnil pravidla hry.
„Otočíme knoflíkem a hra se mění,“ zpívá Sean na novém albu. „Dutty Cup music je přivede do blázince!“ A teď zas přichází ten moment, kdy se „Mění Hra.“
Hudební scéna nezůstala stejná od chvíle, kdy Sean Paul Henriques z Kingstonu na Jamajce vypálil své hitovky – od „Gimme The Light“ přes „Get Busy“ až k „Like Glue“ – mezi hardcoreové dancehallové publikum i na mezinárodní trh. Tyhle písničky ani nepotřebovaly být remixovány. Pak se objevily nádherné duety „Baby Boy” (s Beyoncé) a „I’m Still In Love With You” (se Sashou), které udržely laťku kvality velice vysoko a získaly si další Seanovy fanoušky. Sean Paul později spolupracoval s plejádou dalších umělců jako jsou Yellowman, Shabba Ranks, Super Cat a Beenie Man a i nadále dokazoval, že autentické jamajské dancehallové reggae může být nazýváno populární hudbou v globálním měřítku.
Kromě pěti úžasných singlů byl „Dutty Rock“ prohlášen ve Spojených Státech doubleplatinovým albem a prodalo se ho po celém světě téměř šest miliónů. Sean získal řadu prestižních cen, včetně Grammy za nejlepší reggae album a nominací Grammy za nejlepší mužský rapový sólový výkon a v kategorii Nejlepší nový umělec. Získal MTV Europe’s Best New Artist Award a nominace na MTV Video Music Award a American Music Award. Byl oceněn několikanásobně body ASCAP/PRS v popu, R&B, hip-hopu, rapu and reggae kategoriích a získal ocenění Source, MOBO, Juno, Much Music a International Reggae and World Music.
Sean Paul reprezentoval Jamajku v mnoha televizních pořadech po celém světě a stal se prvním reggae umělcem, který se objevil na titulu časopisu VIBE v národních barvách své země. Vystupoval na koncertech, na stadiónech od Vegas po Etiopii a oslavoval své úspěchy návštěvou pyramid v Egyptě. Nejlepší ovšem je, že tohle nikdo nepředvídal, ani Sean sám.
„Někdy se sám sebe musím ptát – tohle všechno jsme dokázali my?“ říká Sean za mixážním pultem v kingstonské kanceláři 2 Hard Production. „Prodali jsme skoro šest miliónů desek? To je šílenství! Před rokem to byl sen. No, je čas si to zopakovat!“
S novým albem „THE TRINITY“ to Sean Paul určitě dokáže. Příprava jeho třetího alba trvala téměř tři roky a Sean na něm spolupracoval se žhavými producentskými jmény jamajského dancehallu – za všechny jmenujme Stevena “Lenky” Marsdena, Dona Corleone, Renaissance Crew a Snowcone. A přestože byl Sean osloven mnoha velikány hip-hopu, hrdě říká, že tohle album vzniklo zde, ve Třetím světě. Proto tedy název trinity – trojice, duchovní koncept, který zdůrazńuje jednotu tří v jednom. Říká se, že trojka je šťastné číslo a v případě „THE TRINITY“ jde o požehnané dílo.
Sean dokáže složit písničky, kterým na parketu prostě neodoláte. Možná proto ho dívky milují. „Svět se točí a čas hoří, ale děvče, já tu pořád jsem,“ zpívá Sean na „Ever Blazin“, kde se spojil s Lenkym, producentem jeho velkého hitu „Get Busy“.
Fanoušci z Latinské Ameriky mělo od počátku pro Seana slabost a on jim jejich přízeň oplatil mimo jiné i zařazením španělské verze „Punkie“ na své poslední album. Od té doby se španělsky zpívaný dancehallový hybrid známý pod názvem reggaeton stal hitem na rádiích, které hrají urban music. „Vidím prostě reggaeton jako dalšího bratrance reggae,“ říká Sean, který spojil své síly s portorikánským idolem jménem Daddy Yankee v jedné písničce na novince „THE TRINITY“. Sean poznal reggaetonové umělce jako jsou Tego Calderón, Ivy Queen a Don Omar, když se prosazovali v latinských klubech v New Yorku. „Přeju jim hodně štěstí a věřím jim,“říká. „Ale kvůli nim svůj styl měnit nehodlám. Jsem dancehallovej skrznaskrz.“
„THE TRINITY” představuje třetí část cesty, na kterou se Sean vydal v roce 1999, kdy vydal album Stage One, chytlavou kolekci dancehallových skladeb s hity „Deport Them“ a „Hot Gal Today“ s Mr. Vegasem. Sean dostal další šanci zazářit v roce 2000 na hudbě k filmu Belly společně s Mr. Vegasem a DMX. Pak přišel v roce 2002 jeho průlomový hit „Gimme The Light“, na který se učili kroky lidé z ulice dlouho předtím, než videoklip režírovaný Lil´ X dostal do kolen tanečníky po celém světě. Další singl byl „Get Busy, který kombinoval Seanovu energii s Lenkyho masivním „Diwali“ soundem a tak vznikl první na Jamajce produkovaný singl v historii, který se dostal do čela hitparád.
Seanova spolupráce s The Clipse na remixu „Grindin“ a s Busta Rhymesem na remixech „Make It Clap“ a „Gimme The Light“ získala další oddané fanoušky. V roce 2003 vylétl na vrchol hitparád duet s Beyonce a v dalším roce bodovala Seanova a Sashova pomalá sexy rub-a dub klasika „I´m In Love With You“, která dokázala spojit popová rádia a rádia s urban muzikou. Od té doby obšťastnil Sean své skalní příznivce skladbami „Get With It Girl“ a „Straight Up“. Nedávno požehnal novému singlu The Neptunes jako část rapového dua The Clipse a spolupracoval s Tony Touchem na singlu „Ay Ay Ay“.
Prvním singlem z alba „THE TRINITY“ je „We Be Burnin´“.
„Moje první album bylo víc dancehallové než cokoliv jiného,“ vzpomíná Sean. „Nebylo na něm reggae, ani špetka. Druhé album „DUTTY ROCK“ míchalo tyhle tři soundy – znělo to jak dancehall, jako reggae a jako hip-hop. A teď tu máme to třetí. Máme pecky pro holky, rychlý bomby, prostě všechno... Ale v podstatě je „THE TRINITY“ směsí všech třech soundů. Toho bych se držel. Nebudu nikomu říkat, OK, tak tohle bude čistej R&B sound, nebo že musím dělat reggaeton nebo co. Na Jamajce máme opravdové reggae, opravdový dancehall, který je kořen hip-hopu. Takže proč bych neměl dělat zrovna tohle?“